تبلیغات
وبسایت مهندسین مكانیك ایران - مصرف و كاهش روغن در موتور خودرو

وبسایت مهندسین مكانیك ایران
 
IRANIAN WEBSITE OF MECHANICAL ENGINEERS‏
 

برای پیشگیری از نشت روغن به بیرون از موتور و ممانعت از سوختن روغن در محفظه احتراق سیلندر، از قطعات مختلفی نظیر واشرها، رینگ‌های روغن، كاسه نمدها و دندانه‌های معكوس استفاده می‌شود. رینگ‌های پیستون با پاشیده شدن روغن از میل‌لنگ و شاتون به زیر پیستون روغنكاری می شوند. گاهی روغنكاری به وسیله سوراخ‌های موجود بر روی شاتون انجام می‌شود. از آنجا كه دامنه پیستون متحمل بار نسبتاً زیادی است بنابراین به روغنكاری زیادی نیاز دارد. رینگ كمپرس نیز به روغنكاری مداوم نیاز دارد، اما میزان این روغنكاری باید تا حدی كنترل شود كه روغن موجود بر روی دیواره سیلندر با بالا رفتن پیستون و رینگ‌ها وارد محفظه احتراق نشود و یا به حداقل برسد.

اگر رینگ كمپرس تا حد كافی روغنكاری شود، ورود مقداری روغن از اطراف پیستون به محفظه احتراق، كاملاً طبیعی و غیرقابل انكار است. البته وظیفه رینگ روغن موجود بر روی پیستون، تراشیدن لایه روغن از دیواره سیلندر در هنگام پایین آمدن پیستون و هدایت روغن‌ها به سمت كارتر است. علت اولیه مصرف و سوختن روغن در موتور، انتقال و عبور مقداری روغن از اطراف پیستون به محفظه احتراق است. كنترل این مورد، تا حد زیادی به كارایی رینگ‌های پیستون بستگی دارد. پیستون و رینگ‌ها در شرایط بسیار سختی كار می‌كنند، بنابراین باید به‌طور مناسب روغنكاری شوند. رینگ‌های روغن نباید راه عبور روغن را مسدود كنند بلكه باید آن را بین حدود خاصی كنترل كنند.

اگر رینگ پیستون كمتر از میزان تعیین شده از سوی سازنده روغنكاری شود امكان فرسایش زودرس و كاهش بازدهی موتور وجود دارد. پیستون‌ها و رینگ‌ها مدت‌های طولانی، كار می‌كنند اما در صورت ایجاد فرسایش، مصرف روغن افزایش خواهد یافت. اگر روغن اضافی از رینگ‌های پیستون عبور كند و در محفظه احتراق بسوزد، در اطراف رینگ‌ها دوده تشكیل می‌شود و ایجاد ساییدگی موجب فرسودگی مفرط رینگ‌ها و شیار آنها می‌شود. گاهی بر اثر تجمع مواد لجنی در شیار رینگ‌ها، گیرپاچ شدن رینگ اتفاق می‌افتد اگر رینگ‌ها آسیب نبینند گازهای حاصل از احتراق از آنها عبور كرده و موجب داغ شدن بیش از حد پیستون و رینگ‌ها می‌شود.

تهویه هوای كارتر

تهویه مناسب هوای كارتر از مهمترین نكات در سیستم‌های روغن‌كاری چرخشی است. وقتی موتور به‌طور طبیعی مشغول كار است، مقداری از گازهای بالای پیستون به‌طور ناخواسته از اطراف پیستون و یا در اثر نشت از گاید سوپاپ‌های دود، وارد فضای كارتر می‌شوند. اجزای اصلی تشكیل‌دهنده این گازها شامل نیتروژن، دی‌اكسید كربن و بخار آب است. گاهی اندكی سوخت مشتعل نمی‌شود و مقداری ذرات جامد نیز در آنها باقی می‌ماند. اگر این گازها در كارتر باقی بمانند، تركیبات لجنی و یا آلاینده‌های دیگری نیز در روغن موتور، تشكیل می‌شود.

حركت برگشتی پیستون در هوای كارتر، آشفتگی ایجاد می‌كند و در صورت عدم تهویه هوا فشاری ایجاد می‌شود. این فشار موجب خروج ناگهانی هوا و گازهای موجود از طریق كاسه‌نمدها و نشت همزمان روغن از آنها خواهد شد. برای حل این مسئله، لوله تهویه هوا برای كارتر تعبیه شده است تا امكان خروج گازها به بیرون از موتور فراهم شود. سوراخ‌های تهویه برای ایجاد امكان ورود هوای تازه به داخل موتور در برخی از موتورها بر روی دریچه ریزش تعبیه شده است. امروزه هوای محفظه كارتر را با توجه به اینكه می‌تواند حاوی مقداری بخارات روغن و سوخت باشد به منیفولد هوا متصل می‌كنند تا گازها به‌طور كامل بسوزند و از آلودگی هوا نیز پیشگیری شود. به این ترتیب درصد ناچیزی از روغن در موتور می‌سوزد و یا به هوای بیرون منتقل می‌شود.

توصیه‌هایی در مورد روغن‌ها و مصرف روغن

1. تحقیقات مركز طراحی و توسعه محصولات جدید ایران‌خودرو نشان می‌دهد كه استفاده از روغن‌های اصلاح شده جدید، از اصطكاك و فرسودگی موتور می‌كاهد و تا 2 درصد در موتورهای دیزل و 4 درصد در موتورهای بنزینی سبب كاهش مصرف سوخت و آلایندگی می‌شود.

2. در صورتی كه موتور خودروی شما نشتی روغن داشته باشد موجب چرب شدن قطعات زیر موتور و همچنین چكه كردن روغن در زیر خودرو می‌شود. چربی قطعات، پس از مدتی موجب جذب گرد و خاك و تشكیل ماده‌ای لجنی بر روی قطعات اطراف موتور می‌شود. در بازدیدهای روزانه به قسمت زیرین خودرو توجه و میزان روغن موتور را از طریق گیج اندازه‌گیری، بررسی كنید.

3. پیش از رفع نشتی روغن موتور، مطمئن شوید كه واشرها و كاسه‌نمدهای نو , سالم و مناسب هستند. نگهداری این قطعات به شرایط محیطی مناسبی نیاز دارد و در صورت عدم نگهداری در شرایط مناسب، فاسد و معیوب خواهند شد.

4. همواره از روغن‌های توصیه شده برای موتور خودرو استفاده كنید و به گرانروی صحیح آنها با توجه به فصل و دمای محیطی توجه داشته باشید. هرگز روغن‌های مختلف را با یكدیگر مخلوط نكنید. برای افزودن روغن به خودرو سعی كنید از نوع روغنی استفاده كنید كه در خودرو وجود دارد.

5. روغن موتور باید با فشار معینی به قطعات مختلف موتور برسد. فشار كمتر یا بیشتر از حد لازم نشانه نرسیدن روغن كافی به قطعات است. كم بودن فشار روغن موتور در بیشتر موارد به اشكالات مكانیكی نظیر خراب شدن پمپ روغن و غیره مربوط است، اما روغن موتور نیز در این امر مؤثر است. استفاده از روغن‌هایی با سطح كیفیت و درجه گرانروی مناسب فشار روغن لازم را ایجاد می‌كند، البته به شرطی كه موتور اشكال مكانیكی نداشته باشد.

6. اگر موتور در شرایط زیر كار كند، به روغن موتور، فشار بیشتری وارد می‌شود. این شرایط برای روغن شرایط سخت محسوب می‌شود و باید توجه خاصی نسبت به زمان دقیق تعویض روغن و فیلتر داشته باشید.

الف- سرعت بسیار زیاد خودرو (تخته گاز حركت كردن)

ب- رانندگی با بار زیاد و در سر بالایی‌ها و یدك كشیدن

پ- درجا كار كردن زیاد (مانند ترافیك‌های سنگین)

ت- رانندگی در سرما پیش از آنكه موتور كمی گرم شده باشد

ث- مسافت‌های كوتاه را به‌طور مستمر طی كردن و خودرو را خاموش و روشن كردن به‌ویژه در سرما

ج- رانندگی در هوایی كه رطوبت یا گرد و خاك زیاد دارد





طبقه بندی: خودرو،  سوخت و روان كننده ها، 
برچسب ها: مصرف و كاهش روغن در موتور خودرو،  
نوشته شده در تاریخ سه شنبه 3 اسفند 1389 توسط محمد محمل زاده
تمامی حقوق این سایت محفوظ است
قالب وبلاگ