تبلیغات
وبسایت مهندسین مكانیك ایران - تشریح سیستم‌های 4WD و AWD

وبسایت مهندسین مكانیك ایران
 
IRANIAN WEBSITE OF MECHANICAL ENGINEERS‏
سیستم 4WD مدت مدیدی است كه ابداع شده و انواع متنوعی از آن به بازار آمده است كه همه آنها با همین نام شناخته می‌شوند، اما در واقع موارد استفاده آنها متفاوت است.
Part Time 4WD: سیستمی است كه در آن، فقط می‌توان برای مدتی معین از چهار چرخ محرك استفاده كرد. این نوع سیستم 4WD برای ایجاد قدرت كشش بیشتر در وسائط نقلیه برای حمل بارهای سنگین‌تر و یا حركت در شرایط نامساعد جاده‌ای ساخته شده است. از این سیستم، فقط می‌توان در شرایط نامساعد جاده‌ای و نه در جاده‌های مسطح و خشك بهره‌برداری كرد، لذا واضح است كه این سیستم برای انجام كارهای سخت و سنگین ساخته شده است. در جاده‌های هموار، می‌توان وسیله نقلیه را در حالت 4WD قرار داد.
حالات قرار گرفتن دنده عبارتند از: 4WD Hi, 2WD و 4WD LO. این سیستم برای استفاده در مكان‌های بدون جاده عالی است و هنگامی كه همزمان با قفل دیفرانسیل به‌كار گرفته ‌شود، بیشترین كارایی را خواهد داشت (جیب ویلیز 1942).
Full Time 4WD: از این سیستم می‌توان همیشه و در تمامی مسیرها از جمله آسفالته استفاده كرد.این سیستم 4WD برای ایجاد قدرت كشش بیشتر در وسیله نقلیه و كارامدتر كردن 4WD برای استفاده روزمره ساخته شده است. به این سیستم، 4WD دائم نیز می‌گویند.
استقرار دیفرانیسل اضافی در مجموعه انتقال قدرت وسیله نقلیه، امكان بهره‌برداری دائمی از 4WD را فراهم می‌سازد. در این سیستم، حالت 2WD وجود ندارد. با وجود این سیستم، شما اسبی قدرتمند در اختیار خواهید داشت. مزیت استفاده از Full Time 4WD در جاده‌های نامساعد، استحكام بیشتر در حركت به عنوان یك نكته ایمنی در رانندگی روزانه است.
انواع حالت‌های قرار گرفتن دنده در این سیستم، عبارتند از: 4WD Hi و 4WD LO. این سیستم در خارج از جاده و در صورت قابلیت قفل شدن بسیار خوب عمل می‌كند، اما همزمان با قفل محور دیفرانسیل، بهترین عملكرد را دارد (رنجرور 1969).
سیستم Full Time symmetric AWD: این سیستم مشابه 4WD دائمی است، با این تفاوت كه فاقد گشتاور سرعت كم و یا در واقع الگوی مسافت كوتاه است. از این سیستم، همواره و در تمامی جاده‌ها از جمله آسفالته می‌توان استفاده كرد. این سیستم، یكی از مظاهر ایمنی در وسائط نقلیه امروزی است، اما گرچه برای كار سنگین طراحی نشده، باعث ایمن‌تر و دلپذیرتر شدن وسیله نقلیه می‌شود. این سیستم در رقابت برای حركت در جاده‌های ناهموار، تقریباً بازنده است زیرا تأكید بیشتر بر استحكام و عملكرد آن بوده و بهتر است كه در خارج از جاده، كمتر مورد استفاده قرار گیرد (آئودی كواترو 1980 و اكثر خودروهای سوبارو).
سیستم Automatic Asymmetric AWD: سیستم اتوماتیك متقارن AWD، ابتدا فقط به عنوان سیستمی مستحكم و قدرتمند ساخته شده بود. از این سیستم می‌توان به طور مداوم در تمامی سطوح از جمله مسیرهای آسفالته استفاده كرد. سیستم AWD به‌طور دائمی عمل نمی‌كند بلكه فقط هنگامی به كار می‌افتد كه شرایط تعادل وسیله نقلیه از بین برود. اساساً خودروهای دارای این سیستم، خودروهایی با دیفرانسیل 2WD و فاقد قابلیت‌های حركت در جاده‌های نامساعد هستند. واضح است كه این سیستم تنها برای افزایش ایمنی، استحكام و تعادل در حركت ساخته شده و استفاده از آن در مسیرهای خارج از جاده و جاده‌های ناهموار، توصیه نمی‌شود (ولوو 1996)
گفتنی است كه امروزه بسیاری از وسائط نقلیه، تركیبی از انواع سیستم‌های 4WD را مورد استفاده قرار می‌دهند




طبقه بندی: خودرو، 
برچسب ها: تشریح سیستم‌های 4WD و AWD،  
نوشته شده در تاریخ سه شنبه 3 اسفند 1389 توسط محمد محمل زاده
تمامی حقوق این سایت محفوظ است
قالب وبلاگ