تبلیغات
وبسایت مهندسین مكانیك ایران - گیربکس

وبسایت مهندسین مكانیك ایران
 
IRANIAN WEBSITE OF MECHANICAL ENGINEERS‏
سومین دستگاه به کار رفته در مسیر انتقال قدرت است که وظیفه تغییر دور و گشتاور را بر عهده دارد و به عبارت دیگر می توان آن را مبدل گشتاور دانست .



وظایف جعبه دنده به طور کلی


* امکان حرکت معکوس برای خودرو

* امکان درجا کار کردن موتور

* تبدیل گشتاور برای حالت های مختلف




جعبه دنده دور خروجی کلاچ را گرفته و آن را تغییر میدهد ( گشتاور را زیاد یا دور را کم میکند )



جعبه دنده های سواری به طور معمول به دو دسته اتوماتیک و مکانیکی تقسیم میشوند .

که ما در این نوشتار فقط به نوع مکانیکی آن میپردازیم و اتوماتیک را به وقتی دیگر موکول می کنیم





اجزای داخلی جعبه دنده



* شفت ورودی ( خروجی از کلاچ )

* شفت خروجی ( تمام دنده ها به طور هرز روی آن قرار دارند )

* محور زیر ( محوری است که دنده ها روی آن پرس شده اند )

* چرخ دنده های 1 و 2 و 3 ( دنده 4 چرخ دنده ندارد )

* برنجی ( هم دور کننده دور دو چرخ دنده برای تعویض دنده )

* توپی ( کشویی روی آن حرکت رفت و بگشتی میکند )

* کشویی ( به دنده ها قفل می شود و موجب تعویض دنده می شود )

* ماهک ( حرکت دسته دنده را به کشویی می دهد )



قدرت پس از ورود به گیربکس توسط شفت زیر به محور اصلی انتقال میابد در این موقع هر دنده ای که با کشویی مربوطه خود قفل باشد قدرت خود را از گیربکس خارج میکند .



روغن مورد استفاده گیربکس های معمولی واسکازین نام دارد و غلظتی به مراتب بالا تر از سایر روغن های اتومبیل دارد ( حدود 80 تا 90 )




طبقه بندی: طراحی جامدات،  خودرو، 
برچسب ها: گیربکس،  
نوشته شده در تاریخ سه شنبه 3 اسفند 1389 توسط محمد محمل زاده
تمامی حقوق این سایت محفوظ است
قالب وبلاگ