تبلیغات
وبسایت مهندسین مكانیك ایران - کلاچ

وبسایت مهندسین مكانیك ایران
 
IRANIAN WEBSITE OF MECHANICAL ENGINEERS‏

کلاچ دومین عضو به کار رفته در خط انتقال قدرت است که وظیفه آن قطع و وصل قدرت بین موتور و جعبه دنده است و خود به سه نو ع :



* هیدرولیکی

* مکانیکی

* الکتریکی



متداول است این مجموعه خود از اعضایی تشکیل شده از جمله صفحه کلاچ – دیسک – فنر های خورشیدی – آسیابک – بلبرینگ و .....

 

 

مجموعه کلاچ اصطکاکی یک صفحه ای با فنر خورشیدی

وضایف کلاچ به طور کلی :

- هم دور شدن چرخ دندانه های گیر بکس برای تعویض دنده

- برداشتن بار گیربکس از روی دنده استارت برای روشن شده بهتر

- روشن ماندن موتوری که گیربکس آن در حال درگیری است


صفحه کلاچ صفحه ای دایره ای شکل است که بر روی آن لنت های آسبستی ( در ماشین های سواری ) پرچ میشود و وظیفه درگیری با سطح فلایویل و انتقال گشتاور را بر عهده دارد .


فنرهایی روی سطح صفحه وجود دارند که وظیفه جذب ارتعاشات فلایویل را بر عهده دارند .


کلاچ ها ی اصطکاکی که در حال حاضر از همه نوع دیگر متداول ترند خود به دو دسته تقسیم می شوند :

کلاچ شاخکی : که جز مدل های از رده خارج است و به علت شاخک های حساس - وزن زیاد - و تعمیرات دشوار امروزه دیگر متداول نیست .

کلاچ خورشیدی : این نوع کلاچ سبک – ارزان – و بدون تعمیرات است و برای خودروهای سواری بسیار مناسب است .

 

 

در موتور سیکلت ها و ماشین های پر دور بع علت دور زیاد از کلاچ چند صفحه ای استفاده میشود





طبقه بندی: خودرو،  طراحی جامدات، 
برچسب ها: کلاچ،  
نوشته شده در تاریخ سه شنبه 3 اسفند 1389 توسط محمد محمل زاده
تمامی حقوق این سایت محفوظ است
قالب وبلاگ