تبلیغات
وبسایت مهندسین مكانیك ایران - یاتاقان و روغنکاری

وبسایت مهندسین مكانیك ایران
 
IRANIAN WEBSITE OF MECHANICAL ENGINEERS‏

یاتاقان و روغنکاری:

برای اینکه حرکت های نسبی بین اجزای یک سیستم مکانیکی را امکان پذیر ساخت و در عین حال مشخصات هندسی لازم در طرح را حفظ نمود از یاتاقان استفاده می شود.یاتاقان عمدتا از دو سطح اصلی (پوسته) که هر کدام متعلق به یک عضو مکانیزم است,تشکیل شده که نسبت به یکدیگر حرکت تعریف شده دارند.عمل اصلی یاتاقان بوسیله ی جزء واسطه که دو سطح یا تاقان را از یکدیگر جدا می کند انجام می گیرد.

این جزء واسطه باید دارای ویژگی های زیر باشد:

 

1-حرکت سطوح را در جهت طراحی شده ممکن می سازد به صوریکه حداقل نیروی مماسی لازم باشد.

2-حرکت را در صفحات مورد نظر محدود کند,این محدودیت با وجود نیروهای عمودی می باید تا حد ممکن فیزیکی و با توجه به شرایط اقتصادی انجام می گیرد.

انواع یاتاقان ها:

1-لغزشی Sliding contact

2-غلطشی Rolling contact

سرعت یاتاقان ها:سرعت خطی

1- لغزشی m/s 75

2- غلطشی m/s 50

اگر سرعت بالاتر رود لایه ی روغنی بریده شده و به دستگاه آسیب می رسد.

محاسن یاقان ها:

1-لغزشی:بی صدا-مستهلک کننده ی ارتعاشات-ارزان-قابل ساخت

2-غلطشی:قدرت تحمل بار فوق العاده-استاندارد بودن-در سرعت های بالا خوب کار می کند

فاکتورهای مهم در انتخاب یاتاقان:

خواص مکانیکی:

نوع نیروها اعم از عمودی,شعاعی,محوری-سرعت-اصطحکاک فضا-سروصدا-راحتی و روغنکاری-توان انتقال

شرایط محیطی:

درجه ی حرارت بالا و پایین-گرد و خاک-رطوبت-تشعشع

شرایط اقتصادی:

طول عمر-قیمت تمام شده-راحتی تعویض-استاندارد بدن

نیرو و سرعت:اساسی ترین فاکتور در انتخاب یاتاقان می باشد

یاتاقان خود روغن کار:

این نوع یاتاقان ها در درون خودشان روغن دارند و نیازی به سیستم روغن کاری نداریم,برای ساخت این یاتاقان ها از خاصیت متالوژی دانه یا ذرات پودر فلزات استفاده می شود.این یاتاقان ها در بار زیاد و سرعت زیاد کاربرد دارند.

روغن کاری و اهمیت آن:

وظیفه ی عمده ی روغن کاری علاوه بر کاهش میزان اصطکاک و تحمل بار در یاتاقان ها عبارت است از:

خنک کردن ماشین

انتقال حرارت تولید شده

جلوگیری از زنگ زدگی

تقلیل خوردگی

انواع روغنکاری:

1-هیدرودینامیکی

2-هیدرواستاتیکی

3-الاستیکی هیدرودینامیکی جزئی تر

4-روغنکاری جامد(گرافیت-دی سولفید مولیبدم و در درمای زیاد کاربرد دارد.)

 





طبقه بندی: طراحی جامدات،  سوخت و روان كننده ها، 
برچسب ها: یاتاقان و روغنکاری،  
نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 4 اسفند 1389 توسط محمد محمل زاده
تمامی حقوق این سایت محفوظ است
قالب وبلاگ